Christell Gravdal: Jeg trodde folk elsket salg

Hvorfor betale mer?
Hvis det henger to helt like jeans ved siden av hverandre, men den ene er mye billigere en den andre - hvilken velger du? Jeg antar at de fleste vil svare «helt klart den billigste».
Men når det gjelder legemidler, så er vi ikke kommet helt dit enda. Hvorfor velge å betale mer for et legemiddel når det finnes et billigere likeverdig legemiddel?

1. mars 2004 ble frøet sådd. En ny apoteklov åpnet for å bytte mellom generiske likeverdige legemidler. What a ride! Etter snart 12 år som et tilbud til våre kunder synes jeg det er på tide å ufarliggjøre dette enda en gang svart på hvitt, eller gjerne med pastellfarget løkkeskrift. Hvis fargen hadde vært tilgjengelig på tastaturet, så hadde jeg velvillig satt den til.

Vi spør ofte kunder: "Ønsker du det likeverdige legemidlet som du kan spare noen kroner på?" Noen kunder svarer da: "Jeg har blå resept og betaler ikke noe uansett!
Feil.
Hvis legen ikke har reservert deg mot bytte av legemidler, så må du betale mellomlegget fra den billigste og opp til prisen av originalproduktet. Dette uansett om det er på blå eller hvit resept. Så om du velger det billigste sparer DU penger, og dessuten reduserer samfunnet sine legemiddelutgifter.

Statens legemiddelverk garanterer at det er trygt å bytte likeverdige legemidler. Byttbare legemidler har samme virkestoff og styrke som det legemidlet som står på resepten. Et generisk legemiddel kommer på markedet når produsenten av det originale legemiddelet ikke lenger har enerett. Navn og utseende på legemidlene kan være forskjellige - men virkningen er den samme.
Når det byttes, skriver alltid vi apotekansatte på etiketten at det tilsvarer og navnet på originalproduktet slik at det ikke skal bli noen forvirring om hvilken tablett det er.

Jeg synes apotekansatte fortjener litt ros og hyllest. Vi er god på kommunikasjon!
Det er en stor del av jobben vår hver dag. Ikke bare når det gjelder de ensomme som kommer til oss bare for å slå av en prat. Vi lytter og prater fordi vi vet at det mest sannsynlig er disse personenes høydepunkt for dagen. Alle disse skjønne og herlige menneskene vi møter hver dag! Men også når det gjelder måter å vinkle svarene på for å ufarliggjøre generisk bytte. Det er et godt tilbud til deg som kunde og helt ufarlig.